Skip to content

Znaj Znak

Kwiecień 2, 2013

wcg-zz

Miałem problem z tą grą. Jest oparta na pomyśle wykorzystanym w grze Dobble.Pomysł jest właściwie taki sam. Gry różnią sie symbolami użytymi na kartach i kształtem kart. Myślałem sobie to zbyt oczywiste zapożyczenie. Ostatnio zobaczyłem grę Big Five Reinera Knizi , która jest karcianą wersją hitu Qwirkle i  po rozmowach ze znajomymi przyjąłem, że jest to dopuszczalne.

W Znaj Znak gra się bardzo łatwo. Zasad właściwie nie trzeba tłumaczyć. Bierze się kilka kart i odkrywa na 3,4. Kto pierwszy znajdzie taki sam obrazek na obu kartach odrzuca swoją kartę. Kto pierwszy pozbędzie się kart wygrywa. To w wersji łatwiejszej. W wersji trudniejszej (edukacyjnej) po znalezieniu  obrazków trzeba jeszcze wyjaśnić ich znaczenie. Zapamiętuje się te symbole znakomicie. Działa mechanizm zrobienia zdjęcia przez mózg. Kilka razy poczułem jak informacja wypaliła się w głowie.

zz-karty

Mechanizm tej gry to dobry sposób na zapamiętywanie. Można zrobić taką grę ze znakami drogowymi czy z angielskimi czasownikami angielskimi.

Uczniowie bardzo lubią grać w tę grę. Dobrze się składa, bo Instytut Pamięci Narodowej dedykował ją właśnie im. Strzał w dziesiątkę zwłaszcza, że gra jest pancerna i jeden egzemplarz wystarcza dla całej klasy. Pudełko nie za duże i poręczne, waży ponad 2 kg.

Instytut rozdawał przez jakiś czas  gry dla szkół jako pomoc edukacyjną.  Znaj Znak spełnia tę rolę. Spodobała się wszystkim historykom, których znam: mojej żonie i mojemu koledze. Łatwo zrobić turniej w oparciu o nią.

Ważne jest, że obrazki prowokują rozmowy o historii. Młodsi zadają pytania a starsi tak jakoś zaczynają wspominać swoje przeżycia albo dzielić się wiedzą.

Czas rozgrywki można regulować. Wystarczy zmienić ilość dobranych kart.

Kolejny udany projekt IPN. Mamy w szkole wszystkie gry instytutu-Znaj Znak najlepiej trafia do tych mniej zainteresowanych historią i grami planszowymi. Okazało się, że ta gra to podwójny strzał w dziesiątkę.

Czarek

 

Znaj Znak jest historyczną grą. Bardzo lubię gry ćwiczące pamięć i spostrzegawczość. Znaj Znak jest właśnie taką grą. Jest podobna do gry o tytule Dobble. Tylko w Znaj Znak trzeba powiedzieć lub sprawdzić co znaczy znaleziony znak. Znaki są naprawdę trudne. Grze daję ocenę 9\10.

Nina

 

Przykład świetnej gry edukacyjnej? W mojej ocenie to bezsprzecznie „Znaj znak”. To moje odkrycie ostatnich czasów, za które chylę czoło twórcom z Instytutu Pamięci Narodowej. Bardzo podoba mi sie połączenie zabawy z edukacją historyczną i to jeszcze nie tak bardzo związanej z podstawą wiedzą jaką mi przekazywano na szkolnych etapach kształcenia. W „Znaj znak” liczy się refleks, spostrzegawczość i znajomość symboli minionego stulecia. Nie ma nudy. Niektóre „znaki” są bardzo łatwe do odgadnięcia, chociażby postać Lecha Wałęsy, Jana Pawła II, ale już na przykład: 3 Dywizja Strzelców Karpackich, Korpus Ochrony Pogranicza, chyba nie takie proste. Ja niestety tych ostatnich nie znałam. Całe szczęście do czasu. Po trzech partyjkach, choinka na biało-czerwonym tle jednoznacznie kojarzy mi się z Polską jednostką piechoty walczącą m.in. pod Monte Cassino. Naprawdę rewelacyjnie się to chłonie. Wszystko, co należy pokrótce wiedzieć o danym symbolu zostało zwięźle objaśnione na dodatkowych kartach pomocniczych.

zz-karty-pomocnicze

Nie mam do czego się przyczepić. Dla mnie 10/10!!!

Monika

zz2

From → Uncategorized

Dodaj komentarz

Skomentuj

